Università Cattolica del Sacro Cuore Millennium Unicatt DocTA DocTA DocTA  

DocTA - Doctoral Theses Archive >
Tesi di dottorato >
CORSO DI DOTTORATO IN MANAGEMENT AFFERENTE ALLA SCUOLA DI DOTTORATO IN ECONOMIA E MANAGEMENT >

Citation:
Please use this identifier to cite or link to this item:
Masi, Antonio Giuseppe. "Social entrepreneurship implementation in developing countries: pursuing an effective blended value creation", Università Cattolica del Sacro Cuore, XXII ciclo, a.a. 2009/10, Milano, [http://hdl.handle.net/10280/972].

Title: Social entrepreneurship implementation in developing countries: pursuing an effective blended value creation
Author: MASI, ANTONIO GIUSEPPE
Tutor: MOLTENI, MARIO MARCO
Supervisor: FIOCCA, RENATO
Language: ENG
Italian Abstract: La tesi è finalizzata a indagare l’efficacia dell’imprenditoria sociale quale strumento di contrasto a situazioni di grave povertà e disagio sociale nei paesi in via di sviluppo. Particolare attenzione è rivolta alle principali sfide derivanti dal molteplice sforzo di promuovere lo sviluppo socio-economico locale, garantire la sostenibilità economica delle iniziative e - talvolta - tutelare l’ambiente naturale. La prima parte della tesi fornisce un framework teorico sull’imprenditoria sociale, con specifico riferimento ad alcuni aspetti critici della sua stessa essenza, alle sue potenzialità nella lotta alla povertà e ai caratteri distintivi del suo processo di implementazione. La seconda parte presenta due analisi empiriche sviluppate con il metodo dei casi e afferenti, rispettivamente, gli ambiti del non-profit e del for-profit. La prima esamina i processi di identificazione delle opportunità e di costruzione del business model, al fine di mettere in luce le divergenze esistenti tra le prospettive sociale, economica ed ambientale, e di comprendere come coniugarle; la seconda identifica alcune cruciali variabili - interne ed esterne - che incidono sul processo di implementazione ed implicano la necessità di conciliare finalità, approcci e strumenti tipici degli ambiti filantropico e imprenditoriale, ai fini di una efficace creazione di valore socio-economico.
English Abstract: The thesis aims at investigating social entrepreneurship attitude to truly act as a crucial tool in the fight against deep poverty and social disadvantages in developing countries, with a particular focus on the main challenges faced by social entrepreneurial organizations in their attempt to promote local social-economic development, while ensuring their own economic viability, and (sometimes) preserving global environment. The first part of the thesis provides a theoretical framework about social entrepreneurship landscape, with specific attention to some crucial aspects of its essence, its potentiality against poverty, and some distinctive features of its implementation process. The second part presents two empirically-based analyses carried out by using case-study method, respectively from the for-profit and the not-for-profit domains. The former investigates the processes of opportunity recognition and business model design, with the aim to highlight the divergences among social, economic, and environmental perspectives, and to understand how to combine them; the latter identifies some crucial - internal and external -variables affecting the implementation process and implying the need for a mix between charitable and business aims, approaches, and tools, for a successful blended value creation.
Defense Date: 1-Mar-2011
URI: http://hdl.handle.net/10280/972
Appears in Collections:CORSO DI DOTTORATO IN MANAGEMENT AFFERENTE ALLA SCUOLA DI DOTTORATO IN ECONOMIA E MANAGEMENT
FACOLTA' DI ECONOMIA

Files in This Item:

File SizeFormatFull-text availability
tesiphd_completa_Masi.pdf2,4 MBAdobe PDFunder embargo


Access and Use of Materials in DocTA




 

DocTA è un servizio dell'Università Cattolica del Sacro Cuore realizzato in collaborazione con CINECA
© 2011 UCSC - Tutti i diritti riservati - Powered by DSpace Software - Feedback