DocTA - Doctoral Theses Archive >
Tesi di dottorato >
CORSO DI DOTTORATO IN CULTURE DELLA COMUNICAZIONE >
Citation:
Please use this identifier to cite or link to this item:
|
Milesi, Daniele. "I MEDIA COME RISORSE RELAZIONALI PER I GIOVANI FIGLI DI MIGRANTI", Università Cattolica del Sacro Cuore, XXII ciclo, a.a. 2009/10, Milano, [http://hdl.handle.net/10280/1098].
|
Title: | I MEDIA COME RISORSE RELAZIONALI PER I GIOVANI FIGLI DI MIGRANTI |
Author: | MILESI, DANIELE |
Tutor: | VITTADINI, NICOLETTA AIROLDI, PIERMARCO |
Supervisor: | GRASSO, ALDO |
Language: | ITA |
Italian Abstract: | Il lavoro qui presentato analizza le pratiche di comunicazione tra pari
mediate dalle nuove tecnologie. In particolare, è stato approfondito l’utilizzo
di tali modalità comunicative in un gruppo di adolescenti di origine straniera
residenti a Milano.
Gli obiettivi della ricerca consistevano in:
1. individuare pratiche di comunicazione e socializzazione tecnologicamente
mediate, specifiche dei giovani adolescenti di origine straniera;
2. evidenziare il ruolo di tali pratiche communicative innovative nell’orientare
le tra il gruppo migrante e quello degli autoctoni, in termini di
processi di acculturazione;
3. definire se e in che modo tali comportamenti consentono spazi di azione
creativa e mediazione culturale tra le molteplici culture di appartenenza;
4. identificare possibili strategie di costruzione identitaria in termini transnazionali. |
English Abstract: | This article analyses peer to peer communication practices mediated by
digital technologies. Particularly, the forms of this kind of communication
have been in depth analysed within adolescents of foreigner origins living
in Milan.
Aims of the research were:
1) outlining communication and socialisation practices technologically
mediated (such as the use of cellular phone to exchange photos, videos
etc. or the participation in social network), typical of the target group;
2) highlighting the role of these new communication practices in shaping
peculiar relationship between migrants and indigenous culture, in terms
of integration/differentiation processes;
3) defining if and how such behaviours enable a space of creativity, selfdetermination
and cultural mediation between multiple belongings;
4) identifying any strategy of identity constructing in transnational terms. |
Defense Date: | 17-Jun-2011 |
URI: | http://hdl.handle.net/10280/1098 |
Appears in Collections: | CORSO DI DOTTORATO IN CULTURE DELLA COMUNICAZIONE FACOLTA' DI SCIENZE LINGUISTICHE E LETTERATURE STRANIERE
|
Files in This Item:
File |
Size | Format | Full-text availability |
tesiphd_completa_Milesi.pdf | 6,03 MB | Adobe PDF | under embargo
|
|
Access and Use of Materials in DocTA
|