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DocTA - Doctoral Theses Archive
advisorBERETTA, SIMONA
advisorBERETTA, CARLO LUIGI
eng
2007-06-18
2008-10-13T16:25:41Z
The relationship between human capital policies and development is analyzed through a case study of the Philippines. The case study evidences the validity of the principal assumptions of classical human capital theory. Emerging global issues, however, point to the need for introducing new factors and variables in the study of human capital policies and development, in order to assess their efficiency. In the case of the Philippines, the evolution of human capital policies in the country is assessed since 1974. The analysis shows the relationship between human capital and economic growth, poverty reduction and public and private returns on investments in human capital, identifying the role of government as a critical factor in leading national development.
authorPRINA, MANUELA
editorMERZONI, GUIDO STEFANO
Human Capital Policies and Development: the Philippines case since 1974
2008-10-13T16:25:41Z
La tesi intende analizzare i nessi tra politiche di investimento in capitale umano e sviluppo, attraverso il caso specifico delle Filippine. Alla luce dei risultati del caso paese la tesi suggerisce come la teoria classica sul capitale umano sia ancora valida nel panorama odierno nelle sue affermazioni di base. Alcuni fenomeni globali tuttavia richiedano una rivisitazione della teoria classica ed introducono nuove variabili nello studio dell'efficacia ed efficienza degli investimenti in capitale umano. Nel caso specifico delle Filippine, la tesi si sofferma sull'evoluzione storica delle politiche sul capitale umano nel paese, raggiungendo l'obiettivo di analizzarle in relazione alla crescita economica, la riduzione della poverta' e poi, in modo piu' specifico, misurando i ritorni a livello individuale e pubblico sugli investimenti fatti in capitale umano dal 1974. Il ruolo del governo emerge come fattore critico nel guidare le politiche di sviluppo del paese.
Prina, Manuela. "Human Capital Policies and Development: the Philippines case since 1974", Università Cattolica del Sacro Cuore, XVII ciclo, a.a. 2005/06, Milano, [http://hdl.handle.net/10280/118].
http://hdl.handle.net/10280/118
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Previous issue date: 2007-06-18
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DocTA - Doctoral Theses Archive
advisorPIACENTINI FIORANI, VALERIA
ita
2007-06-18
2008-10-13T16:25:42Z
The objective of this thesis of doctorate is to characterize some thematics in order to permit the understanding, above all from the inside, of an historical, political, economic and socio-cultural process. This has strongly characterized and conditioned the south side of the Mediterranean and, in particular Tunisia. The threads of the search are the study of the system -Country Tunisia, of its history from independence until our days; of the operation of the political institutions; of the complex relation between ethnic groups, religion, political parties and institutional powers; of the international relations and the economy. Wide space is given to the analysis of the role of the woman in Tunisia to the light of the Code du Statut Personnel. It prescribes the position and the woman's functions in the Tunisian society. Finally, it is faced the topic of the Euromediterranean Partnership, with particular attention to the socio-cultural area. In such a way Tunisia today places between the Mediterranean Thirds Countries mainly to the vanguard in the cooperation.
authorSARTIRANA, LAURA
editorMERZONI, GUIDO STEFANO
La Tunisia dall'indipendenza alle relazioni di partenariato. L'area socio-culturale
2008-10-13T16:25:42Z
L'obiettivo di questa tesi di dottorato è quello di individuare alcune tematiche che permettano la comprensione, anche e soprattutto dall'interno, di un processo storico, politico, economico e socio-culturale che ha fortemente caratterizzato e condizionato la sponda sud del Mediterraneo e, in particolare la Tunisia.
I fili conduttori della ricerca sono lo studio del sistema-Paese Tunisia, della sua storia dall'indipendenza fino ai nostri giorni, del funzionamento delle istituzioni politiche, della complessa relazione tra etnie, religione, partiti politici e poteri istituzionali, delle relazioni internazionali e dell'economia. Ampio spazio viene assegnato all'analisi del ruolo della donna in Tunisia alla luce del Code du Statut Personnel, che ne regolamenta la posizione e le funzioni nella società tunisina. Infine, viene affrontato il tema del Partenariato euromediterraneo, con particolare attenzione all'area socio-culturale: quest'ultima fa sì che la Tunisia si ponga oggi tra i Paesi Terzi Mediterranei maggiormente all'avanguardia nella cooperazione.
Sartirana, Laura. "La Tunisia dall'indipendenza alle relazioni di partenariato. L'area socio-culturale", Università Cattolica del Sacro Cuore, XVIII ciclo, a.a. 2005/06, Milano, [http://hdl.handle.net/10280/119].
http://hdl.handle.net/10280/119
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Previous issue date: 2007-06-18
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DocTA - Doctoral Theses Archive
advisorFUMAGALLI MERAVIGLIA, MARINELLA
advisorILARI, VIRGILIO
ita
2007-06-18
2008-10-13T16:25:44Z
Civilian Crisis Management (CCM) is part of the European security and defence policy (ESDP), which is, on its own, an element of the broader common foreign and security policy (CFSP). CCM, ESDP and CFSP are tools of the external relations of the European Union (EU) . Civilian crisis management is a policy of the EU whose analysis requires both a theoretical and practical approach. It is indispensable to understand what civilian crisis management is, in general, and specifically in the framework of the European Union (Chapter I). Afterwards, some attention has been devoted to the investigation of the civilian crisis management initiatives of the United Nations (UN), of the Organization for Security and Cooperation in Europe (OSCE), of the Western European Union (WEU) and of the North Atlantic Treaty Organization (NATO) (Chapter I). A further step in the understanding of the CCM of the EU is the evaluation of its historical evolution from the Treaty of Maastricht up to 2006 (Chapter II and III). It is also paramount to consider how CCM missions are designed, planned and deployed (Chapter IV) and which missions have been carried trough until 2006 (Chapter V). Finally, it has been evaluated which is the current relations in-between CCM, ESDP and CFSP and which is the added value of EU's CCM compared to the initiatives of other international organizations (Conclusions).
authorFISOGNI, COSTANZO
editorMERZONI, GUIDO STEFANO
Il civilian crisis management nell'Unione Europea
2008-10-13T16:25:44Z
La gestione civile delle crisi (GCC) si inserisce nel contesto della Politica Europea di Sicurezza e Difesa (PESD) che, a sua volta, è uno degli elementi della più ampia PESC (Politica Estera e di Sicurezza Comune). GCC, PESD e PESC sono componenti delle relazioni esterne dell'Unione europea (UE). La gestione civile delle crisi è una policy dell'UE la cui analisi richiede di rispondere a diversi quesiti teorico pratici: 1) cosa è esattamente la gestione civile delle crisi e a cosa essa corrisponde in ambito UE (Capitolo I); 2) quali sono le caratteristiche generali delle iniziative civili per il mantenimento della pace e della sicurezza internazionali realizzate dalle Nazioni Unite (NU), dall'Organizzazione per la Sicurezza e la Cooperazione in Europa (OSCE), dall'Unione dell'Europa Occidentale e dalla NATO (Capitolo I), 3) come si è sviluppata la GCC dal trattato di Maastricht a oggi (Capitolo II e Capitolo III); 4) come si concepisce, pianifica e lancia una missione di GCC (Capitolo iv); quali sono le missioni di GCC realizzate dall'UE dal 1997 al 2006 (capitolo v); 5) quale è la relazione tra PESC, PESD E GCC e il valore aggiunto della GCC dell'ue rispetto ad altre organizzazioni internazionali (Conclusioni)
Fisogni, Costanzo. "Il civilian crisis management nell'Unione Europea", Università Cattolica del Sacro Cuore, XVIII ciclo, a.a. 2005/06, Milano, [http://hdl.handle.net/10280/120].
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http://hdl.handle.net/10280/120
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DocTA - Doctoral Theses Archive
advisorZOBOLI, ROBERTO
advisorBERETTA, SIMONA
eng
2007-06-18
2008-10-13T16:25:45Z
The success of China's economic reforms in the 1980s and in the 1990s has challenged the official development prescriptions known as Washington Consensus of multilateral institutions. By admitting that institutions matter for growth, the consensus suggests that developing countries should install a government which presides over a system of clear and stable property rights, and which does not interfere with markets but creates institutions that strengthen markets: good governance in terms of liberalisation, privatisation of State-owned assets and absence of corruption should result in economic development. None of these conditions were present in China: property rights appeared to be neither stable nor clear, corruption was widespread, and the government was involved in all sectors of the economy. This research draws on the findings of the political economy school to question the validity of the incomplete analysis of the consensus and to show how China's institutions learned the historical lesson of capitalism: property rights were unstable and horizontally unclear but vertically clear, and the state could guide the capitalist transition because the patron-client framework with the Party as the political economy residual claimant was compatible with the costs and benefits related to the rise of market activities.
authorGABUSI, GIUSEPPE
editorMERZONI, GUIDO STEFANO
Importing Capitalism
2008-10-13T16:25:45Z
Il successo delle riforme economiche cinesi negli anni '80 e negli anni '90 ha posto in discussione le politiche ufficiali di sviluppo (note come Washington consensus ) delle istituzioni multilaterali. Il consenso, ammettendo che le istituzioni sono importanti per la crescita, prescrive che i Paesi in via di sviluppo dovrebbero adottare governi che da un lato disciplinino un sistema di diritti di proprietà stabili e chiaramente definiti, e che dall'altro creino istituzioni che rafforzino i mercati: la buona governance in termini di liberalizzazione, privatizzazione delle proprietà statali e assenza di corruzione dovrebbe portare allo sviluppo economico. Nessuna di queste condizioni era presente in Cina: i diritti di proprietà apparivano essere né stabili né chiari, la corruzione era diffusa, e il governo era coinvolto in tutti i settori dell'economia. Questa ricerca utilizza i risultati della scuola della political economy per mettere in dubbio la validità dell'incompleta analisi del consenso e per dimostrare come le istituzioni cinesi abbiano appreso la lezione storica del capitalismo: i diritti di proprietà erano instabili, orizzontalmente indefiniti ma verticalmente definiti, e lo stato poté guidare la transizione capitalistica perché il sistema clientelare con il Partito attivo in qualità di political economy residual claimant era compatibile con i costi e i benefici connessi alla diffusione delle attività di mercato.
Gabusi, Giuseppe. "Importing Capitalism", Università Cattolica del Sacro Cuore, XVIII ciclo, a.a. 2005/06, Milano, [http://hdl.handle.net/10280/121].
http://hdl.handle.net/10280/121
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DocTA - Doctoral Theses Archive
advisorMAGGIONI, MARIO AGOSTINO
advisorZOBOLI, ROBERTO
eng
2008-03-27
2008-10-13T16:33:05Z
authorGIOE' , MAURO
editorMERZONI, GUIDO STEFANO
International Agricultural Trade and Economic Development in Sub-Saharan Africa
Past Lessons, Current Trends and Future Challenges
2008-10-13T16:33:05Z
Gioe' , Mauro. "International Agricultural Trade and Economic Development in Sub-Saharan Africa
Past Lessons, Current Trends and Future Challenges", Università Cattolica del Sacro Cuore, XIX ciclo, a.a. 2006/07, Milano, [http://hdl.handle.net/10280/222].
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Previous issue date: 2008-03-27
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DocTA - Doctoral Theses Archive
advisorZOBOLI, ROBERTO
eng
2008-03-27
2008-10-13T16:33:06Z
This work analyses a specific policy instrument namely the establishment of technological districts (TD) in Italy.
After a selective literature review of the main theoretical concepts used in the research (chapter 1), the work provides a general overview of the Italian TDs approved by MIUR at November 2007 (chapter 2).
In the third chapter the work provides a statistical analysis of the regional innovation contexts using a wide set of indicators measuring: levels of regional specialization in the sectors chosen for TDs implementation; science and technology performances; features of the economic environment (entrepreneurship and venture capital funds).
In the fourth chapter it is presented a system of four synthetic indices providing information on: 1) regional specializations; 2) scientific-technological performances; 3) economic environment. The fourth synthetic index, being the combination of the previous three, reflects simultaneously all the three dimensions.
The analysis of statistical data is complemented, in chapter 4, by an evaluation of the institutional features of the TDs based on the information gathered in chapter 2.
This has allowed to bring together the outcomes of chapter 2 and of chapter 3 in order to formulate some policy conclusions.
authorMICELI, VALERIA
editorMERZONI, GUIDO STEFANO
Innovation Policies: Italian Technological Districts and Their Regional Innovation Contexts
2008-10-13T16:33:06Z
Questo lavoro ha lo scopo di valutare i distretti tecnologici italiani.
A tal fine sono stati sinteticamente presentati nel primo capitolo alcuni concetti chiave della letteratura economica rilevanti ai fini di questo lavoro.
Nel secondo capitolo è stata condotta un'analisi di tipo descrittivo relativamente a tutti i distretti tecnologici approvati dal MIUR alla data del novembre 2007.
Nel terzo capitolo si passa ad un'analisi di tipo quantitativo che sulla base di dati provenienti da varie fonti misura: il livello di specializzazione delle varie regioni italiane relativamente all'area tecnologica prescelta per l'implementazione del distretto tecnologico; il livello di performance delle varie regioni relativamente ad una serie di indicatori di attività scientifico-tecnologiche; il livello dell'ambiente economico in termini di tasso di imprenditorialità e di disponibilità di finanziamenti di tipo venture capital.
Nel quarto capitolo si procede alla creazione di quattro indicatori sintetici: uno di specializzazione tecnologica; uno di performance scientifico-tecnologica; uno economico-ambientale; l'ultimo riassuntivo dei precedenti.
Nel capitolo quarto i dati degli indicatori ottenuti dall'analisi quantitativa vengono combinati con le informazioni riportate nel capitolo secondo utilizzando un'analisi di tipo dicotomico. La visione d'insieme che ne deriva diventa la base per alcune considerazioni di policy sull'implementazione di questo strumento di politica innovativa.
Miceli, Valeria. "Innovation Policies: Italian Technological Districts and Their Regional Innovation Contexts", Università Cattolica del Sacro Cuore, XIX ciclo, a.a. 2006/07, Milano, [http://hdl.handle.net/10280/223].
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Previous issue date: 2008-03-27
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DocTA - Doctoral Theses Archive
advisorBERETTA, SIMONA
advisorMAGGIONI, MARIO AGOSTINO
eng
2008-03-27
2008-10-13T16:33:07Z
The reduction of tariff duties at multilateral and regional level has shifted the focus of international trade debate to other beyond-the-border protectionist measures (i.e. rules of origin, intellectual property, trade remedies etc.). Further during the last ten years the proliferation of regionalism has increased more and more the concern in the supporters of multilateral trading system. This thesis explores the linkages among trade remedies, technical barriers to trade and regional trade agreements. This analysis is performed through the creation of 4 benchmarking exercises (templates) mapping the provisions relevant to antidumping measures, countervailing duties, safeguards measures and technical barriers to trade included in 53 regional trade agreements. The aim of this thesis is to overview both theoretically and empirically the existing relevant literature in order to supply an original contribution to the understanding of the subject. The collection and the processing of the data offer some insight and, sometimes, counterintuitive findings about the modelling of trade remedies and technical barriers provisions in the regional trade agreements.
authorBUDETTA, MICHELE
editorMERZONI, GUIDO STEFANO
Mapping Trade Remedy and Technical Barriers to Trade Provisions in Regional Trade Agreement
2008-10-13T16:33:07Z
La riduzione delle barriere tariffarie ha spostato il dibattito tra gli esperti di commercio internazionale sulle misure protezionistiche alternative (regole d'origine, proprietà intellettuale etc.). inoltre durante gli ultimi dieci anni la proliferazione degli accordi commerciali regionali ha acuito i timori di coloro che ritengono che la strada verso la liberalizzazione dei flussi commerciali internazionali debba passare attraverso l'OMC. questa tesi analizza il nesso tra i rimedi di difesa commerciale, le barriere tecniche al commercio e gli accordi commerciali regionali mediante un esercizio di mappatura di 53 accordi. tale mappatura è sviluppata mediante l'impiego di tabelle che riassumono il contenuto di ogni accordo per quanto concerne le barriere tecniche al commercio e i rimedi di difesa commerciale. Inoltre il presente lavoro effettua una ricognizione della letteratura empirica e teorica sull'argomento fornendo infine un contributo originale mediante l'utilizzo di un modello probit per l'analisi dei dati raccolti. i risultati ottenuti in parte confermano ed in parte smentiscono, a volte anche in maniera contro-intuitiva, alcuni fatti stilizzati dalla letteratura.
Budetta, Michele. "Mapping Trade Remedy and Technical Barriers to Trade Provisions in Regional Trade Agreement", Università Cattolica del Sacro Cuore, XIX ciclo, a.a. 2006/07, Milano, [http://hdl.handle.net/10280/224].
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Previous issue date: 2008-03-27
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DocTA - Doctoral Theses Archive
advisorDE LEONARDIS, MASSIMO
ita
2008-09-11
2008-10-13T17:07:37Z
This dissertation studies the relationship between the United States and its European allies from the end of the Cold War to the present, with a focus on the period following the terror attacks on September 11, 2001. The primary conclusion is that 9/11 accelerated divisive trends within transatlantic alliance.
The dissertation has an historical introduction, seven chapters and the conclusions. The historical introduction analyzes the structural changes occurred within the transatlantic relationship after 1989. Chapters 1 and 2 discuss the political movements and ideas that shaped American foreign policy after 9/11, with a focus on the neoconservative movement. Chapters 3 and 4 define the idea of modern empire ; its use in reference to the United States; and the idea that the European Union is becoming a superpower able to counterbalance the United States. Chapters 5, 6 and 7 focus on three looming challenges within the transatlantic relationship: the future of NATO; relations with Russia; and the rise of China.
The conclusions summarize the weaknesses of the relationship between the United States and its European allies; highlight how they deteriorated after 9/11; and describe the dangers that lay ahead for the transatlantic alliance.
authorGARIBALDI, IDA MARINA ELISABETTA SELVAGGIA
editorMERZONI, GUIDO STEFANO
I rapporti euro-atlantici dopo l'undici settembre 2001: correnti politico-intellettuali negli Stati Uniti
2008-10-13T17:07:37Z
Questo lavoro analizza le relazioni tra Stati Uniti ed alleati europei dal 1989 ad oggi, con particolare approfondimento del periodo successivo all'undici settembre 2001. L'ipotesi di ricerca è basata sulla convinzione che gli attentati del 2001 abbiano avuto un impatto fondamentale sulla relazione euro-atlantica, accelerando tendenze centrifughe già presenti nel rapporto.
La tesi è composta da un'analisi storica, da sette capitoli e dalle conclusioni. L'analisi storica esamina i cambiamenti strutturali nella relazione transatlantica dopo il 1989. I capitoli 1 e 2 presentano le correnti politiche determinanti nel formulare la politica estera americana dopo il 2001, con particolare riferimento al movimento neoconservatore. I capitoli 3 e 4 analizzano la definizione di impero moderno , la questione se gli Stati Uniti siano o meno un impero e la possibilità che l'Unione europea (UE) diventi una superpotenza. I capitoli 5, 6 e 7 approfondiscono tre nodi gordiani : il futuro della NATO; la Russia tra Stati Uniti e UE; e la relazione triangolare tra Stati Uniti, Cina e UE.
Infine, le conclusioni riassumono le debolezze del rapporto tra Stati Uniti ed alleati europei, evidenziano come esse siano peggiorate dopo gli attentati del 2001 e presentano i pericoli in cui la relazione potrebbe incorrere in futuro.
Garibaldi, Ida Marina Elisabetta Selvaggia. "I rapporti euro-atlantici dopo l'undici settembre 2001: correnti politico-intellettuali negli Stati Uniti", Università Cattolica del Sacro Cuore, XIX ciclo, a.a. 2006/07, Milano, [http://hdl.handle.net/10280/322].
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http://hdl.handle.net/10280/322
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